Menu

Nieuws

Een huis kopen. Wat zijn de eenmalige en de maandelijkse kosten?

kosten

Voordat u een woning koopt, is het prettig om te weten waar u aan toe bent. Wat zijn precies de kosten voor het kopen van een huis? En met welke kosten moet u rekening houden als u eenmaal naar uw woning verhuisd bent? Een handig overzicht.

Kosten koper en andere eenmalige kosten

 Als u een woning koopt, krijgt u te maken met een aantal eenmalige kosten. Ten eerste de kosten koper; de overdrachtsbelasting en een deel van de notariskosten. Daarnaast zijn er nog een aantal andere eenmalige kosten. U kunt een aantal van deze kosten onder bepaalde voorwaarden aftrekken van uw inkomen. Hierdoor hoeft u minder inkomstenbelasting te betalen. U kunt de aftrekbare kosten opgeven in uw aangifte inkomstenbelasting.

 Aftrekbare kosten

  • Hypotheekadvies en afhandelingskosten (nieuwe hypotheek vanaf € 2.250)
  • Kosten Nationale Hypotheek Garantie (1% van de koopsom als u kiest voor een hypotheek met Nationale Hypotheek Garantie)
  • Taxatiekosten voor de hypotheek (ongeveer € 400)
  • Notariskosten, zoals hypotheekakte, en de kosten van de inschrijving van de hypotheekakte in het kadaster (ongeveer € 800)
  • Bankgarantiekosten (meestal 0,1% van de koopsom)
  • Kosten beeindigd tolk ( ongeveer € 250)

 Niet aftrekbare kosten

  • Makelaarskosten (vanaf € 985,-)
  • Overdrachtsbelasting (2% van de koopsom)
  • Notariskosten voor de akte van levering (ongeveer € 800)
  • Bouwkundig onderzoek (niet verplicht, ongeveer € 350)

 Maandelijkse lasten als u een koopwoning heeft

Natuurlijk heeft u ook een aantal vaste lasten waar u rekening mee moet houden als u verhuisd bent naar uw nieuwe koopwoning. De belangrijkste zijn:

  • Hypotheeklasten: rente, aflossing en eventueel premie Overlijdensrisicoverzekering
  • Onderhoudskosten (gemiddeld ongeveer 1% per jaar van de woningwaarde)
  • Gas, water, licht
  • Gemeentelijke belasting en waterschapsbelasting
  • Onroerendezaakbelasting (OZB)
  • Opstalverzekering (verplicht bij een hypotheek)
  • Inboedelverzekering (niet verplicht)
  • Eventuele erfpachtcanon
  • VvE-bijdrage (bij een appartement)

 Hypotheekrenteaftrek

U kunt uw hypotheekrente onder bepaalde voorwaarden maximaal 30 jaar aftrekken van uw inkomen, waardoor u minder belasting hoeft te betalen. Dat kan behoorlijk veel geld schelen. Hoeveel precies, dat is afhankelijk van de hoogte van uw inkomen. Meer informatie kunt u vinden bij de Belastingdienst.

Terug naar vorige pagina